contact Clinic procedures links questions out for a stroll Just arrived tips home
Hebrew articles
english articles
lexicon
about Dr. Hofman
check-up
גרסת הדפסה

ד''ר רוברט הופמן      Dr. Robert D. Hoffman

רופא משפחה מומחה       Specialist in Family Medicine

8Gordon Street  רח' גורדון     hoffman5@netvision.net.il

 

מה ניתן לעשות כדי לשפר זיכרון ?

 

אני חושב ששיפור/שימור הזיכרון הוא נושא מרכזי בתחום ה''אנטי-אייג'ינג'' ANTI-AGING.

אני מעביר הרצאה בנושא, במסגרת חודש בריאות במזכרת בתיה ב- 15.03.05 בשעה 20:00 במתנ''ס (רצוי לוודא עם מזכירת המרפאה מספר ימים לפני כן).

 

ראשית – יש מה לעשות כדי לשפר את הזיכרון !

תחילה כדאי לערוך בירור על מנת לשלול מקור אחר לבעיה: תת-פעילות בלוטת התריס, חוסר ויטמין

B12, חרדה, מתח, נדודי שינה, שינה לא ''יעילה'' ודיכאון - כל אלה עלולים לגרום לשיבושי זיכרון.

לאחר יעוץ עם רופא המשפחה, ניתן להחליט על תכנית אבחנתית. במידה והרופא לא מתמצא בתחום זה, או מעוניין להתייעץ עם מומחים בתחום, ישנה מרפאה לבעיות זיכרון בבתי החולים הגדולים, ולפעמים ניתן להשיג טופס 17 מקופת חולים לממן את הפניה. גם אם לא, פניה למרפאת הזיכרון של תל השומר עולה כ- 180 ₪. שם ימליצו על בירור שניתן לבצע דרך הרופא המטפל בקופת חולים.

 

מה ניתן לעשות ?

לגבי שיפור הזיכרון מומלץ ''תרגול'', כמו התעמלות לחיזוק השרירים. תשבצים למשל, ותרגולים יומיים אחרים המשפרים את הזיכרון. לעתים אנשים קובעים שיש להם ''זיכרון גרוע'', או שאין סיכוי שיזכרו משהו... כמובן שגישה כזו פוגעת מאוד ביכולת שלהם לזכור. אין מגבלה לזיכרון שלנו, אך דרוש מאמץ כדי לעשות בו שימוש יעיל.

כמו כן, מאמץ יותר גדול וממוקד בשלב הזיכרון (''אני צריכה לזכור לקנות...'') כלומר – הכנסת המשימה לתוך הזיכרון, מועילה בשלב ה''שליפה''. במידה ואנחנו מנסים לזכור משהו תוך כדי עשיית שלושה דברים אחרים במקביל – אין הרבה סיכוי שנזכור אותו.

החיבור בין הזיכרון לפעולה – על ידי רישום תזכורת או העתקה לתוך מחברת מיוחדת – עוזר מאוד לפעולת ה''שינון''. העובדה שמכניסים את המטלה המסוימת לתוך רשימת מטלות מגבירה משמעותית את הסיכוי לזכור אותה.

 

עצות שימושיות ומעשיות וטכניקות לשיפור הזיכרון ניתן למצוא בספרו של ערן כץ, שיאן גינס הישראלי בזיכרון: ''סוד הזיכרון המצוין'' www.erankatz.com

 

מה אפשר לקחת כדי לשפר את הזיכרון ?

לגבי תוספות מזון ותרופות, ישנם מספר דברים שאמורים להועיל, אולם יש לזכור שזהו השלב השני, אחרי שלב האבחון.

ויטמינים - מומלץ בגיל המבוגר (פעם הגיל ההתחלתי היה 65, כעת יש לשקול כל מקרה לגופו)

המוצר הנבחר – ''גריאטריק פארמטון'' GERIATRIC PHARMATON מכיל ג'ינסנג בנוסף לויטאמינים. הג'ינסנג אמור להוסיף לאנרגיה ואף לשפר זיכרון. גם צנטרום סילבר מתאים לאוכלוסייה המבוגרת.

 גינקו בילובה - תוסף מזון המופק מקליפת עץ. ישנם מחקרים המצביעים על שיפור זרימת הדם למוח ושיפור זיכרון בעקבות השימוש בתוסף. המחקרים לא מרשימים מבחינה מדעית, אך התכשיר זוכה לשימוש די נרחב בציבור.

  

עשר עצות להזדקנות בריאה

טרם הומצאה התרופה שמסוגלת להאריך חיים, אך הסיכויים להגדיל את תוחלת החיים ולזכות בבריאות טובה משתפרים אם מקפידים על ''עשרת הדיברות'' הבאות:

(1)  שמירה על תפריט יומי מאוזן, הכולל חמש מנות של פירות או ירקות בכל יום.

(2)  ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע (יש לבדוק עם הרופא המטפל לפני תחילת הפעילות).

(3)  ביצוע צ'ק-אפ שנתי אצל הרופא המטפל.

(4)  הפסקת עישון ! (אף פעם לא מאוחר מדי)

(5)  הקפדה על נהלי בטיחות בבית על מנת למנוע נפילות/שברים; הקפדה על חגורת בטיחות ברכב באופן קבוע.

(6)  שמירת קשר עם בני משפחה וחברים; להיות פעילים בעבודה, בקהילה ובחיי חברה.

(7)  הימנעות מחשיפת יתר לשמש או לקור.

(8)  צריכה מינימלית של משקאות חריפים, ולזכור: אם שותים – לא נוהגים !

(9)  ניהול מסודר של ניירת, חשבונות ומסמכים יקל על הטיפול בנושאים הכספיים. רצוי לתכנן תנאי מגורים וצרכים כספיים לטווח ארוך.

(10)  שמירה על גישה חיובית לחיים, יש להקדיש זמן לביצוע פעולות מהנות ומשמחות.

 

מקור מידע טוב של הממשלה האמריקאית (מוסד לאומי להזדקנות):

NIA Information Center – National Institute Of Aging


Website: www.nia.nih.gov