contact Clinic procedures links questions out for a stroll Just arrived tips home
Hebrew articles
english articles
lexicon
about Dr. Hofman
check-up
גרסת הדפסה

ד''ר רוברט הופמן      Dr. Robert D. Hoffman

רופא משפחה מומחה       Specialist in Family Medicine

8Gordon Street  רח' גורדון     hoffman5@netvision.net.il

 

עשה ולא תעשה במרפאה – המלצות למטופלים

 

1. תמיד תקבע תור מראש.

 

"תור" מוזמן מאפשר לרופא ולך להקדיש זמן לבריאות שלך.

במידה וזאת בעיה "מורכבת", תוודא שהמזכירה יכולה להקציב מספיק זמן לתור. עדיף לעתים לדחות למועד אחר מאשר לנסות לעשות דברים מהר.

 

 

2. תקבע תור ברגע שאתה מחליט שאתה מעוניין להיפגש עם הרופא.

 

לעיתים קרובות מטופלים מתלוננים שהתור לרופא אחר מתעכב במספר שבועות, אחרי שהם "חיכו" חודשים לקבוע את התור. גם בתורים לד"ר הופמן- אל תחכו עד אחר הצהרים של היום השלישי של חום לנסות לקבוע "תור דחוף". ככל שתקדימו לקבוע, הבעיה של התור תקטן.

 

 

3.  תתייחס לבריאות שלך ברצינות, וכך גם הרופא יתייחס.

 

במידה ויש לך בעיה רפואית, תתייחס ברצינות לתוכנית שקבע הרופא לאבחון וטיפול. קשה לרופא להתייחס ברצינות לבעיה אם הוא מרגיש שהמטופל לא מתייחס ברצינות. בעיני הרופא, אי ביצוע בדיקות דם, אי קביעת תור לרופא מומחה, או אי נטילת תרופות, הן דוגמאות לחוסר מאמץ רציני מצד המטופל לפתרון בעיה רפואית. במידה ויש בעיה עם ביצוע "התוכנית", תתייעץ מיד עם הרופא.

 

 

4.  תוודא שהתוכנית האבחנתית והטיפולית ברורות לך לפני שאתה נפרד מהרופא.

 

מפגש חולה-רופא בדרך כלל מניב "אבחנה משוערת" לפיו מתכננים "תוכנית טיפולית", או לעתים בירור נוסף "תוכנית אבחנתית". חשוב שיהיה לך ברור מה הרופא מצפה ממך, ומתי עליך לשוב לביקורת או המשך הבירור.

 

 

5.  תקפיד להבהיר לרופא במידה ואינך מתכוון לבצע את הבירור או לבצע את הטיפול.

 

אין טעם להסתיר מהרופא הסתייגויות שלך מהמלצותיו. לא ניתן לבסס את העבודה המשותפת על הבריאות שלך בחוסר שיתוף הרופא. אל תחשוש שהרופא "יפגע". רופאים רגילים לכך שמטופלים "לא ממלאים הוראות הרופא". במידה והרופא חושב שאתם מבצעים "בירור" (תוכנית אבחנתית) ואינכם מבצעים, חבל על זמן יקר עד לפתרון הבעיה הרפואית שלכם.

 

 

6.  תעדכן את הרופא בכל התייעצות בדיקות או טיפול שעשית מאז פגישתכם האחרונה.

 

רופא המשפחה שלכם אמור לדעת את כל מה שעובר עליכם מבחינה רפואית. התיק הרפואי אמור להכיל את כל המידע, גם אם התחום שונה מהעבודה עם רופא המשפחה. לעתים קרובות מטופלים רוצים לברר מידע  מלפני שנים לגבי בדיקות שעשו דרך רופא אחר. גם לכם חשוב שהמידע יהיה מרוכז אצל הרופא המטפל. ניתן גם לעדכן במכתב, פקס או אי-מייל.

 

 

7.  אל תסמכו על "עדכון מזדמן" כשיטת עדכון רופא המטפל.

 

לעתים מטופלים ימסרו לי עדכון לגבי מצבם במפגש אקראי ברחוב, או תוך יעוץ טלפוני בנושא אחר, או תוך כדי "תור" של בן משפחה. תזכרו שאנחנו רוצים שהמידע יתעדכן בתיק הרפואי שלכם. תשלחו את המידע, או תפגשו עם הרופא.

 

 

8.  אל תעמיסו יותר מדי נושאים בפגישה אחת.

 

לפעמים אני פוגש מטופל שלא היה אצלי שנה, והוא מוציא רשימה של הנושאים שהוא "ריכז". בדרך כלל המטופל יציג את זה ש:"חסכתי לך ביקורים במשך השנה וריכזתי את הכל...". שיטה לא מוצלחת. רופא בדרך כלל יכול להתייחס לבעיה אחת רצינית במפגש. ככל שתנסו לדחוס יותר למפגש, איכות ההתייחסות של הרופא יורדת. עדיף להיפגש מספר פעמים ולעבוד ברצינות.

 

 

9.  במידה ויש מספר נושאים לשיחה תציגו את החשוב ביותר ראשון.

 

עדיף להתחיל פגישה עם רופא בהקדמה "יש לי מספר נושאים לשוחח איתך היום". חשוב להקדיש את מירב המאמצים לפתרון הבעיה הרפואית הדחופה.

יתכן והרופא ידריך אתכם לגבי זה. קורה וחולים מדברים איתי רבע שעה על נושאים כרוניים, ורק לאחר מכן "מציגים" את הבעיה הדחופה שבאו בשבילה.

 

 

10.  תביאו לרופא את הניירת (מכתב שחרור, שם התרופה, תוצאת ה-CT ).

 

אין טעם בפגישה לשוחח על המשך טיפול או בירור של בעיה ללא הניירת של מה שעשית לפני כן. מכתב השחרור מהמיון מכיל מידע חשוב, ואין סיבה לוותר על המידע הזו. במידה ונטלת תרופה מרופא אחר, תרשמו את השם! אין סיבה שתזכרו שם של תרופה שלקחת תקופה קצרה, אבל הרופא המטפל ירצה לדעת.

 

 

11.  אל תפנו למיון ללא הפניה.

 

כל יום מזה חמש עשרה שנה פציינטים מגיעים מופתעים וכועסים על קופת החולים, כי גילו שהקופה לא תשלם את חשבון שלהם על פניה למיון. פניה למיון ללא הפניה (ללא אשפוז) יעלה לכם 580 ₪. הקופה לא תשלם. זה נכון לגבי כל הקופות. בשביל זה יש מוקד. בשביל זה יש לרופאים ''ביפר''. קופת חולים דורשת הפניה כתובה מהרופא. לא טלפונית. לא ''בדיעבד''. אני מחזיק מכשיר פקס בבית לספק למטופלים שלי הפניות במקרה הצורך.