contact Clinic procedures links questions out for a stroll Just arrived tips home
Hebrew articles
english articles
lexicon
about Dr. Hofman
check-up
גרסת הדפסה

  

מאמר לעצמאיתון  11.2002

   קודם כל סקירה קטנה של מאמר שהזכרתי גם ב''רופאישי'' של מכבי. מחקר של מכון ברוקדייל של רויטל גרוס בהשתתפות פרופ' בועז פורטר וד''ר טוני היימן ממכבי. בוצע סקר שביעות רצון מטופלים ב 12 מרפאות של מכבי ושל כללית. מטרת המחקר: ( המוגדר כפיילוט  בשל היקפו) לבדוק השפעת השימוש בקווים מנחים ( Guidelines ) לטיפול בסכרת על שביעות רצון המטופלים.

 תוצאות המחקר מעודדות שימוש בקווים מנחים. המטופלים מגיבים בשיפור בשביעות רצון מהשימוש בקווים מנחים. אירגוני בריאות ( כגון קופות החולים ) בכל העולם מתחבטים בשאלה ''מדוע הרופאים לא משתמשים בקוים מנחים?'' וכיצד לעודד אותנו להשתמש בהם.


לא נראה לי שהשיטה תהיה על ידי הוכחת שביעות רצון , אבל לידיעתכם....


  נושא שני, הרבה יותר מעניין היתה התוצאה המשנית. הוכח שוב שהמטופלים של מכבי מרוצים יותר מהרופאים שלהם ומהטיפול הרפואי  שלהם מהמטופלים של כללית. לא תוצאה מפתיעה אך בכל זאת נחמד לשמוע! 

 המחברים של המאמר דנו במקור להבדל זה וציינו שכנראה ההבדל נובע מ''תנאי ההשתכרות'' בין האירגונים.  שוב, אותנו זה לא מפתיע, אך לתשומת לבם של העוסקים בניהול. שיטת ה''רופא העצמאי'' מוכיחה את עצמה . החולים מרוצים יותר, הרופאים מרוצים. מדוע לשנותה?


  ומה מצבינו כרופאים עצמאיים?



 מצבנו הורע בשנה האחרונה ( שוב )  כן בתשלום עבור שירותים, וכן במעמד. התחום השני הוא דווקא המשמעותי יותר. כי המעמד הוא הערובה לעתיד. אין לנו, ואין לועד שלנו מעמד משמעותי בעיני הקופה. המנגנון גילה בעשור האחרון שניתן להתייחס אלינו ( או לא להתייחס ) כרצונם.


  הגענו לשלב ה- דובל-טוק   Doubletalk  שבו מכתב המודיע על קיצוץ בשכר לא מזכיר בכלל קיצוץ, כאילו שבניסוח מתפלפל ניתן לבלבל את הרופא המאבד שוב מתגמולו... הגענו לשלב בו השי  לחג (ממש בערב ראש השנה ) היה קיצוץ של 6% . איזה יחס מעליב! חוץ מזה – האם שמעתם פעם על קיצוץ רטרואקטיבי של תשלום עבור שירותים שכבר ניתנו? שלב שהמנגנון מתכנן שינוי בסיסי במבנה מתן השירותים של הרופאים למבוטחים '' רופא אישי העובד בקבוצת רופאים '' מבלי לשוחח עם הרופאים העצמאיים!! לדברי הקופה, הזמינו אותנו ולא הגענו !


 למי שלא מכיר את התופעה –אפרט. הנהלת הקופה מזמינה את הרופאים לפגישות ברחוב המרד 27 בשעות העבודה של הרופאים. אם הרופא ( נציג הועד )  לא יכול לסגור את הקליניקה   שלו , ההנהלה  מפרשת זאת כחוסר עניין. ( וממשיכים לנהל את הקופה כאילו שדעתנו לא חשובה ) . אני הוזמנתי לא פעם לפגישות ב 10 בבוקר ביום ראשון!  יחס זה של נציגי הקופה אינו מקרי . ניתן להתעלם מאיתנו. איך אפשר להתיחס  בקלות דעת לשעות המרפאה של הרופאים? 


 יחס לא מכובד כלפי הרופאים מתבטא בכל הרמות והדרגים. ''תשובות'' נציגי הקופה לבעיות של הרופאים בשטח הפכו מזמן  ל ''זבש''ך'' . ( לעתים עם ההסבר ש''אין כספים  מאז חוק בריאות ממלכתי '' גם כאשר אין כל קשר ). מי שניסה לעבוד עם קליקס דוס 7 וחווה שינוי יומי של רשימת התרופות ( מבלי לעדכן את הרופא עם איזו רשימת תרופות הוא עובד היום ! ) יודע למה אני מתכוון. מי שחווה את התכונות המוזרות של ווינקליקס רואה שעבודה חלקה של הרופא היא אינה  הדבר המוביל היום בקופה.


 מעבר הרופאים מהיותם עצמאים לבעלי חברות (כדי להימנע מתשלום מגוחך של אלפי שקלים לביטוח לאומי על כל ''מחזור המרפאה'') הינו  דוגמא נוספת. דבר זה היה צריך להסתדר בפשטות, אך משך חודשים לא ברור לרופאים מה ''מכבי'' תעשה עם הנושא, ורבים חוששים שמכבי תנצל זאת לשינוי לרעה של החוזה. הרופאים איבדו את האמון בכוונות ההנהלה.


איני יכול כעת לנבא שינוי לטובה. הועד עובד כמיטב יכולתו ''בשעות הפנאי'' מול הנהלה העובדת במשרה מלאה, לא רואה בנו שותפים, ולא מתייחסת אלינו בכבוד.  אנחנו ''עובדים'' ללא זכויות '', ולאחרונה הזכיר לי רופא מחוזי שיש ''אוטובוסים מלאים ברופאים הרוצים לעבוד במכבי במקומי '' , במידה ואינני מקבל את היחס הזה. ( מישהו ראה את האוטובוסים הללו ? )  לדעתי הועד צריך לעבוד במשרה מלאה. הוא צריך להיות מוגן מהשלכות ''מחלוקת '' עם הקופה. הוא צריך להלחם להחזיר לנו את הכבוד. את המעמד, כשותפים מלאים וכעובדים חיוניים .  עיקר עבודת מנגנון הקופה צריך להיות לאפשר לרופאים לעבוד במינימום הפרעה  במרפאות שלנו. לדאוג לכך שהרופאים יהיו מרוצים מתנאי העבודה ותנאי ההשתכרות ולאפשר לנו  להמשיך לתת שירות מעולה למבוטחי מכבי.