contact Clinic procedures links questions out for a stroll Just arrived tips home
Hebrew articles
english articles
lexicon
about Dr. Hofman
check-up
גרסת הדפסה

ד''ר רוברט הופמן                 

    hoffman5@netvision.net.il

מאמר לעצמאי-טון 11/2000 


 במדור זה נמשיך לסקור מאמרים מהעיתונות הרפואית בתחום ברפואה המנוהלת. אני ממשיך לבקש מהקוראים להגיב במיוחד אם תתקלו במאמר מעניין או נושא שמטריד אתכם ביום-יום, תכתבו לי לאי-מייל, לפקס או דרך הועד.

 האם אתם חשים שאתם ממשיכים לעשות ''עבודה טובה'' . כל מערכות הבריאות בשנים האחרונות מדברות על ''איכות''. כולם רוצים אותו, אך לא ברור איך משיגים אותו ( חוץ מהתשובה הברורה לשלם לרופאים יותר על מנת שיוכלו להשקיע יותר בכל מטופל ), ובוודאי לא ברור כיצד מודדים אותו. אנחנו נעבור הרבה בשנים הקרובות  בניסיון של מערכת הרפואית למדוד ואולי אף לתגמל ''איכות'' .

 כמו המונח החביב ''התייעלות '' שכוונתו קיצוץ בעלויות, גם המונח ''איכות'' ישמש ללא ספק כלי בידי המערכת לשנות התנהגות. הלווי ויכלנו להיות בטוחים שיצליחו לקבוע מדדים טובים לרפואה איכותית.

 במאמר בגיליון 9/2000 של Family Practice Management קבוצת רופאים קבעו לעצמם ''קרן עידוד רבעוני'', מדדים כללו א) מספר מטופלים שנבדקו ב) כישורים מיוחדים לפעולות שהרופאים יכלו לבצע במרפאה, ג) שביעות רצון לקוחות, ד) שיעור הפניות ה) ביצוע רפואה מונעת ו) ותק ז) שימוש במזכירת המרפאה.

הרופאים קבעו נוסחה עם משקל שונה לכל סעיף, בהתאם למטרות המרפאה.

 בין ארבע רופאי המרפאה חילקו ''בונוס'' של 20000$ לרבעון, ולפי החלוקה יצאה שרופא ''המצטיין'' זכה לבונוס של 7000$ לרבעון. הרופאים בקבוצה היו מרוצים שהצליחו לפתח כלי שמיש להערכה עצמאית שלא דרש יותר מדי עבודה    ( הם שכחו לציין כמה זמן השקיעו בפיתוח או ביצוע הערכה זו)

להערכתם בשל ריבוי נושאים בנוסחה, הם לא יצליחו לעודד שינויי התנהגות ממשיים על ידי חלוקת בונוס.

 במאמר אחר באותו גיליון Same-Day Appointments” ''( די משעשע מבחינתינו  עומת עמיתינו בארה''ב ) דנו בקיצור תורים במרפאות בארה''ב. לא ברור אם אתם מודעים לכך, אך בארה''ב היום תור ''דחוף'' לרופא יכול להתבצע  בעוד שבועיים, ותור לא דחוף יכול להיות כעבור 50 יום. המאמר דנה בכיצד להגיע למצב בו ניתן לקבוע תור לאותו יום בתוכנית ''קיצור תורים'' של עבודה מאומצת משך חצי - שנה. (המאמר מאד פרקטי במידה ואתם מחפשים עיצה ).

 בכוון שאנחנו גולשים במדרון לכוון הרפואה המנוהלת בארה''ב חשוב לזכור שלא הכל ורוד ברפואה שם.

 בסקר רופאים שערכו בית ספר לבריאות הציבור באוניברסיטת' הרוורד שפורסם באוקטובר השנה בדקו עמדות רופאים ב 5 מדינות לגבי רמת הרפואה שהם מספקים. רופאים מארה''ב, אוסטרליה, אנגליה, ניו זיילנד וקנדה  העריכו שחלה התדרדרות ברמת הטיפול הרפואה שהחולים מקבלים. למרות שרוב הרופאים הביעו שביעות רצון מרמת מערכת הבריאות ומרמת השירות הרפואי שהם מספקים, פחות משישית מהרופאים האמריקאיים ורבע מהרופאים משאר הארצות  העריכו שחלה שיפור ברמת השירותים ב 5 שנים האחרונות.

הסקר מצא שהרופאים מכל חמשת המדינות הסכימו שהקדשת יותר זמן עם חולים ישפר איכות.

 מחקר אחרון שקשור לנושא שלנו רפואה מנוהלת, פורסם בגיליון 16/11/00 של NEJM ( 20;343 ) התאמת ביצוע צינתור קורונרי לאחר MI  בין מבוטחי מדיקייר רפואה מנוהלת מול תשלום לשירות (Managed Care versus Fee for Service ) . בסקירה בקרב מעל 50000 מבוטחים במדיקייר בוצעה השוואה בין מטופלים המבוטחים ב''קופת חולים'' ( Managed Care ) לבין מטופלים המשלמים עבור שירותים בעצמם. נמצא ששיעור ביצוע צינתור ( בקרב מטופלים שיש הסכמה שצריך לבצע צינתור ) נמוך במערכת הרפואה המנוהלת 37% בקרב החולים ''הפרטיים'' לעומת 32% בקרב מבוטחי    MC עד   לשחרור מבי''ח לאחר MI .  במסקנות המאמר

 “In situations in which angiography is thought to be useful, it is used less often among Medicare beneficiaries enrolled in managed-care plans than among those with fee-for-service coverage”

וכהסבר לתופעה ציינו את המגמה הבא:

“…. As enrollment in managed care has increased, the growth in total medical expenditures has decreased. This decrease may be due to a decline in the adoption of new tests or treatments or in the use of existing ones. With the increase in managed-care enrollment and the reduced growth of expenditures, there has been concern about the quality of care provided to managed-care enrollees.

      או בקיצור יחד עם גידול שיעור המבוטחים ב''רפואה    מנוהלת'' חלה ירידה בקצב גידול ההוצאות, וקיים חשש לגבי   ''איכות הטיפול'' המסופק למבוטחי הMC .

 שיפור ''איכות השירות'' מטרה נעלה. אנחנו חייבים להיות מעורבים בתהליכים החלים במערכת הרפואית, ולא לתת לאחרים לקבוע את המדיניות ואת דרכי היישום. ראשית, מחובתינו כרופאים לשמור על הקיים בפני לחצים כלכליים. שנית, לוודא שאנחנו נשמור על עצמנו לפני שישמרו עלינו.