contact Clinic procedures links questions out for a stroll Just arrived tips home
Hebrew articles
english articles
lexicon
about Dr. Hofman
check-up
גרסת הדפסה

ד''ר רוברט הופמן      Dr. Robert D. Hoffman

רופא משפחה מומחה       Specialist in Family Medicine

8Gordon Street  רח' גורדון     hoffman5@netvision.net.il

 

 

תשתו חלב!

 

ד''ר הופמן ממליץ לעודד שתיית חלב בקרב הילדים והנוער כדי לבנות את מסת העצם למקסימום. כולנו זקוקים לסידן, אבל את העצמות ניתן לבנות רק עד גיל 25!

 

 איך בונים  עצמות חזקות?

קיימת דאגה בציבור לגבי ''בריחת סידן'' ואוסטיופורוזיס, אך עיקר הדגש צריך להיות על בניית עצמות עתירות סידן, ולא איך למנוע ''בריחת'' סידן. לצערי רוב העניין בציבור לגבי סידן מגיע מנשים מבוגרות, כאשר את העצמות ניתן ''לבנות'' רק עד גיל 25, מקסימום 30. כלומר, אישה בת 50 השואלת מה לעשות לגבי סידן איחרה בעשרים שנה לגבי עצמה. אבל לא לילדים ולנכדים שלה!


העצמות שלנו נבנות החל מגיל הינקות ועד שנות העשרים. רוב הסידן בגופנו נמצא בעצמות, ויכול להסתכם ב-7 - 10 ק''ג! כמות הסידן תלויה בעיקר בתזונה במשך השנים.


קצב אובדן הסידן ידוע ודי קבוע: כאחוז אחד לשנה מגיל 40. לנשים יש בעיה מורכבת יותר - מגיל הפסקת המחזור קצב איבוד הסידן מתגבר ל-% 3-2 לשנה. אנחנו מגדירים עצם ''שבירה'' יותר (או אוסטיופורוטית) כעצם שאיבדה יותר משליש מתכולת הסידן (נשאר פחות מ- 66% מהסידן).


ברור שלאדם עם יותר סידן בעצמותיו יש הרבה יותר זמן עד שיגיע לעצמות ''שבירות''. אפשר להגביר אפילו בקילוגרם שלם!


מקור מצוין לסידן מצוי בדברי חלב. עידוד ילדים לשתות חלב על בסיס יומי מוסיף למשק הסידן בגופם, מזין, ואף תורם להרזיה אצל ילדים הסובלים מעודף משקל.  לגבי אנשים שלא אוהבים דברי חלב, ניתן לקבל סידן ממקורות אחרים, כמו עגבנייה (לא) נעל (לא טעים) ושלד של חיה קטנה שאינה צריכה אותו עוד (סרדין).


אנחנו שואפים לצריכת 1000 מ''ג סידן ליום.

(בגילאי 9-18 ל-1300 מ''ג ).


בכוס חלב יש 200 מ''ג סידן.


כנ''ל בגביע יוגורט, ובפרוסת גבינה צהובה.


ב-100 גרם טופו יש 205 מ''ג סידן.


 

''מבחן הסידן''- טבלה של תכולת הסידן במאכלים, נמצא במרפאה וניתן לבדוק כמה סידן אנחנו צורכים. (ניתן למצוא טבלה דומה באתר).

 

אסור להזניח את הסידן בתזונה של ילדינו!

מחקרים מוכיחים שהם אינם מגיעים לסידן הדרוש:

90% ממסת העצם של אישה מצטברת עד גיל 17, ו- 99% עד גיל 26.

רק 12% מהנערות צורכות מספיק סידן בגילאי 12-19 ! (32% מהנערים), ו-16% מהנשים בגילאי 20-29 .

 

עתיד העצמות של הדור הבא תלוי בעידוד שלנו לתזונה עשירה בסידן.

ההורים הם הקובעים מה הילדים יאכלו וישתו. תעודדו אותם לחשוב על הסידן!

 

לבריאות!! ד"ר הופמן